۱۴۰۲/۹/۱۵

بهترین عایق در صنعت ساختمان

عايق‌ها در صنعت ساختمان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و برای مقاومت در برابر عوامل مختلف هواشناسی، حفاظت از ساختمان و افزایش کارایی انرژی استفاده می‌شوند. این عوامل می‌توانند شامل باران، باد، حرارت، صدا، رطوبت، گرد و غبار، نور خورشید و موارد دیگر باشند. عایق پشم سنگ و عایق پشم شیشه، هر دو مواردی هستند که در صنعت ساختمان می‌توانند کاربرد داشته باشند. از این رو انتخاب بهترین عایق در صنعت ساختمان نیازمند شناختن ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها است. در ادامه با عایق آنلاین همراه باشید تا از نحوه ساخت و خواص این دو عایق بیشتر آشنا شوید.

فرایند ساخت عایق پشم شیشه و عایق پشم سنگ

هر دو عایق در دمای 1450 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شوند، اما در مواد مولیه و نحوه ساخت تفاوت‌هایی باهم دارند که در میزان مقاوت و کارایی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

ساخت عایق پشم شیشه با ترکیب شدن شیشه‌های طبیعی و بازیافتی آغاز می‌شود که در دمای 1450 درجه سانتی‌گراد ذوب شده و به الیاف تبدیل می‌شود. سپس با افزودن برخی مواد معدنی به این الیاف، پشم شیشه تولید می‌گردد. عرضه عایق پشم شیشه در بازار به صورت دسته‌های رولی، پانلی و تخته‌ای انجام می‌پذیرد.

عایق پشم سنگ از سنگ‌های آتشفشانی همچون بازالت، دولومیت و... تشکیل می‌شود. فرایند ساخت شامل ترکیب این سنگ‌ها در دمای 1450 درجه است که در کوره‌های مخصوص تحت فشار بالا به وجود می‌آیند. عایق پشم سنگ نیز همچون عایق پشم شیشه در دسته‌های رولی، پانلی و تخته‌ای در بازار عرضه می‌گردد.

خواص مشابه عایق پشم شیشه و عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ و عایق پشم شیشه هر دو دارای خواصی مشترک هستند که عبارتند از:

  1. هر دو عایق غیرقابل اشتعال هستند و در مواقع آتش‌سوزی نمی‌سوزند.
  2. هر دو عایق در برابر صدا مقاوم هستند و میزان بالایی از سر و صدا را کاهش می‌دهند.
  3. هر دو عایق از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم‌ها برخوردار هستند.
  4. هردو عایق از عمر بالایی برخوردار هستند.
  5. هردو عایق خطری برای محیط زیست ندارند.

تفاوت‌های عایق پشم شیشه و عایق پشم سنگ

برای آن‌که تفاوت‌های دو عایق را درک کنیم، نیاز داریم ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هر عایق را بیشتر بشناسیم.

ویژگی‌های عایق پشم شیشه

  • دارای الیاف بلند
  • دارای چگالی کمتر از محصول از 11 تا 45 کیلوگرم بر مترمکعب
  • مقاومت پایین‌تر در برابر فشار و ضربه
  • دارای استحکام کششی بالا
  • دارای توان کششی بالا
  • دمای ذوب پایین (700 درجه سانتی‌گراد)
  • مقاومت کمتر در برابر آسیب‌های مکانیکی در طول حمل
  • دارای میزان تحمل گرمایی حداکثر 230 درجه سانتی‌گراد که سبب برخورداری از مقاومت خوبی در برابر آتش‌سوزی می‌شود.

ویژگی‌های عایق پشم سنگ

  • دارای الیاف کوتاه
  • دارای چگالی بیشتر از محصول از 30 تا 200 کیلوگرم برمترمکعب
  • مقاومت بالاتر در برابر فشار و ضربه
  • دارای استحکام کششی پایین‌تر
  • دارای توان کششی پایین
  • دمای ذوب بالا (1000 درجه سانتی‌گراد)
  • مقاومت بسیار بالا در برابرآسیب‌های مکانیکی در طول حمل
  • دارای تحمل گرمایی تا حداکثر 750 درجه سانتی‌گراد که سبب برخورداری از مقاومت بسیار بالا در برابر آتش می‌شود.

نمونه‌های کاربردی استفاده از عایق پشم سنگ

با توجه به ویژگی‌های این دو عایق که پیش‌تر ذکر شد، درمی‌یابیم که هر دو عایق خصوصیاتی تقریبا مشابه به هم دارند و تنها شرایط استفاده از این دو محصول است که آن‌ها را از یک‌دیگر متمایز می‌کند. برای مثال در نمونه‌های زیر پیشنهاد می‌شود که از عایق پشم سنگ استفاده شود:

عایق شدن در برابر آتش‌سوزی

در مناطقی که امکان آتش‌سوزی زیاد است، باید از عایق پشم سنگ استفاده شود. زیرا این عایق دارای نقطه ذوب بسیار بالا(1000درجه سانتی‌گراد) و تحمل حرارتی بالاتر نسبت به عایق پشم شیشه است. پس بهتر است در عایق‌کاری مدارس، مساجد، ساختمان‌های اداری، تجاری و تفریحی که امکان آتش‌سوزی وجود دارد از عایق پشم سنگ در داخل و خارج دیوارها، سازه‌ها و... استفاده کنیم. این امر موجب می‌شود آتش‌سوزی گسترش پیدا نکرده و گازهای سمی تولید‌شده به بیرون سرایت نکند.

عایق‌سازی در سبک‌سازه‌ها

در ساختارهای سبک استفاده ازعایق پشم سنگ مناسب‌تر است. زیرا این عایق بهترین عایق در فصل تابستان است که مانع ورود گرما به داخل می‌شود.

عایق‌کاری در صنایع

عایق‌کاری لوله‌ها و بویلرها در صنایع که از دمای بالایی برخوردار هستند، استفاده از عایق پشم سنگ بیشتر توصیه می‌شود.

عایق‌کاری در موارد تحت فشار بالا

درمواردی چون عایق‌کاری کف، سقف‌های مسطح و مکان‌هایی که فشار زیادی را تحمل می‌کنند از عایق پشم سنگ استفاده می‌شود. زیرا این عایق علاوه بر مقاومت بالایی که دارد، عایق خوبی در برابر گرما، سرما، حرارت و صدا نیز است.

کلام آخر

حال که با این دو عایق و فرایند تولید و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید، شاید برایتان سوال پیش آمده که در عایق کاری ساختمان از چه نوع عایقی استفاده کنیم؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت عایق پشم شیشه و عایق پشم سنگ هر دو از ویژگی‌های خوبی برخوردارند، اما در عایق‌کاری ساختمان بهتر است با توجه به ویژگی‌های ذکرشده از عایق پشم سنگ استفاده شود. چنان‌چه شما نیز متناسب با نیاز خود قصد تهیه هر یک از عایق‌های پشم شیشه، پشم سنگ، پشم سرامیک، فوم پلی اتیلن و غیره را دارید، روی خدمات اصولی عایق آنلاین حساب ویژه باز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید آنلاین هر محصول به وب‌سایت عایق آنلاین مراجعه کرده یا از طریق شماره تماس‌های 02155440001 و 02155440002 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.