۱۴۰۲/۱۱/۹

نحوه انتخاب بهترین عایق صوت

امروزه با رشد جمعیت و بالارفتن نیاز های مردم همچنین افزایش ماشین آلات،کارخانه جات و ... آلودگی های صوتی در محیط ما افزایش یافته که این عامل موجب ناراحتی بسیاری از مردم شده است.با پیشرفت علم در عرصه تکنولوژی دریافتیم،استفاده از یک عایق صوت باکیفیت همراه با ضخامت مناسب و میزان چگالی متناسب میتوان به میزان چشم گیری از آلودگی های صوتی را کاهش داد.برای انتخاب یک عایق صوت مناسب باید نکاتی را مورد بررسی قرارداد که در این مقاله به تمامی آن ها اشاره شده است پس با عایق آنلاین همراه باشید.

برای عایق کاری یک محیط باید به چه نکاتی توجه کرد؟!

1/ نوع فضایی که باید عایق شود.

2/ توجه به میزان آلودگی که در محیط مورد نظروجود دارد.

3/ توجه به نوع صدا که در دو دسته‌ی کوبشی و هوابرد تقسیم بندی میشود.

انواع عایق صدا براساس محل مورد استفاده

1/ عایق صوتی دیوار

2/ عایق صوتی دیوار مشترک

3/ عایق صوتی کف

4/ عایق صوتی سقف

عایق صوتی دیوار

در این روش از عایق کاری به منظور ایزوله کردن محیط داخلی دربرابر محیط خارجی استفاده می شود که میزان قابل توجهی از آلودگی های صوتی کاهش میابد،در طی چندسال اخیر عایق پشم سنگ خود را به عنوان بیشترین کاهش تراز صوت با ضریب جذب صدای9/0 تا 1 دسی بل معرفی کرده است اما در حال حاضرعایق های متعددی با ضریب جذب صدای بالاتری به وجود آمده است که در ادامه هرکدام را به صورت مختصر بررسی میکنیم.

انواع عایق مناسب جهت عایق کاری دیوار:

فوم های شانه تخم مرغی:

فوم های شانه تخم مرغی دارای بافتی اسفنجی و ساختار سلولی بسته می باشد،ترکیب این عایق با پشم سنگ تراکم بالا می تواند عایق صوت با کیفیت تری به عمل بیاورد که مانع انعکاس صدا در فضاهایی چون سالن های کنفرانس،همایش ها،استودیو ضبط صدا،کنسرت ها و... می شود.

فوم سایلنت و فوم دورو صاف:

این نوع فوم دارای بافتی نرم همراه با سلول های بسته است که با ترکیب شدن با پشم سنگ میتواند عایق صوتی مناسب جهت رفع آلودگی در فضاهایی چون صنایع خودروسازی،استفاده در بیمارستان ها به عنوان لایه ی زیرین کف پوش ها و ...شود.

فوم گرانولی:

فوم گرانولی همراه با فوم سایلنت در برابر آلودگی های صوتی ار نوع کوبشی موثر است.

فوم الاستومری:

دارای بافت سلولی غیر متخلخل و بسته است که برای بالابردن مقاومت آن از الیاف معدنی استفاده می شود.فوم های الاستومری درانواع،شکل ها و ابعاد های مختلفی تولید می شوند که بنا به ویژگی هایشان در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

چوب پنبه:

چوب پنبه دارای بافت سلولی همراه با چگالی 16/0 گرم در هرمترمکعب است که از وزنی سبک(ساخته شده از پنجاه درصدهوا) ،ضخامت کم و توانایی جذب 10 دسی بل از آلودگی صوت را دارد.

پشم سنگ:

پشم سنگ یک عایق چند منظوره همراه با شکل و اندازه های مختلفی است که میتواند در تمامی عرصه ها مورد استفاده قرار بگیرد.عایق پشم سنگ ساخته شده از سنگ های آتش فشانی بدون هیچ مواد شیمیایی است که میتواند بسته به چگالی،ضخامت و دانسیته ی مناسب به عنوان یک عایق صوت مقاوم عمل کند.

 

 

 عایق صوتی دیوار مشترک

با استفاده از عایق های صوتی دیوارمشترک میتوان تاحد زیادی از آلودگی های صوتی را کاهش داد،این عایق در شکل ها،اندازه ها و ساختار های متفاوتی اعم از گچی،سیمانی،بتنی،آجری و فوم سبک به صورت توکار و روکار به محل موردنظر نصب می شوند.ضخامت عایق های صوتی دیوار مشترک به عواملی چون:مواداستفاده شده در ساخت دیوار،طریقه نصب عایق(توکار،روکار)،نوع فعالیت انجام شده در محل موردنظرو میزان نیاز شخص موردنظر از عایق صوت بستگی دارد.

یکی از یهترین عایق های صوت دیوار مشترک میتوان عایق ISOVER فرانسه و URSA آلمان را نام برد که  دارای ساختار الیافی،ضخامت کم،بالاترین کیفیت و بیشترین مقاومت را بین دیگر عایق ها دارد.

همانطور که گفته شد عایق های دیوار مشترک در نوع توکار و روکار در محل مورد نظر نصب می شود با این تفاوت که در روش روکار عایق های صوتی به صورت پنل های آماده شده توسط سازه های مخصوص با پیج به دیوار نصب میشوند اما در روش توکار عایق صوت در مرحله ی نازک کاری بین دو لایه سفال و یک لایه گچ روی خود قرار می گیرد.از عایق های مناسب برای عایق کردن دیوارهای مشترک میتوان به فایبرگلاس ها،پنل های صوتی و پنل های صداشکن اشاره کرد و از بدترین عایق ها میتوان موادپلاستیکی رقیق،تخته فیبرهای سیمانی و سیمان را نام برد که هیچ مقاومتی در مقابل صدا ندارند.

عایق صوتی کف

عایق های صوتی کف دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام از آن ها از ساختارهای متفاوتی تشکیل شده اند، عایق های صوتی کف به صورت ریزشی و لایه ای در دونوع روکار و توکار مورد استفاده قرارمیگیرد،جنس این عایق ها از پشم شیشه،پلی یورتان،پشم سنگ،پلی استایرن و تایل های به کار برده شده از فیبرهای معدنی و بتن لیکا می باشد که مقاومت بالایی در برابر ضربات کوبه ای دارد.یکی از بهترین مواد عایقی برای کف استفاده از عایق اکو یا اکونوکی است که از یک لایه پلی اتیلن و یک لایه پلی استر ساخته می شود مزایای این عایق شامل سازگاری با انواع کف،بخش های افقی مانند قطعات بتنی پیش ساخته شده در زیرکف شناور می باشد همینطور از ویژگی های این عایق می توان به ضخامت بسیارکم،ضدآب بودن،بالابودن مقاومت مکانیکی،عمربالا،خاصیت ارتجاعی ومطابقت با استانداردهای مربوطه اشاره کرد.

عایق صوتی سقف

عایق های صوتی سقف دارای چگالی بالایی هستندتا بتوانند به خوبی از آلودگی های صوتی جلوگیری کنند همچنین باعث ایجاد فضایی مناسب جهت عبورتاسیسات مکانیکی و الکتریکی، ایجاد فضایی مناسب جهت بالابردن صدای موزیک بدون هیچ مزاحمتی برای همسایگان و کاهش نویزهای هوابرد و کوبشی می شوند.این عایق ها به صورت توکار و روکار در محل موردنظر نصب میشوند.عناصرمختلفی برای جلوگیری از آلودگی های صوتی مربوط به سقف وجود دارد که در ادامه توضیح مختصری به آنان داده می شود.

سقف کاذب:

سقف کاذب به عنوان یه لایه روی سقف اصلی قرار میگیرد که در بخش زیرین خود یه لایه عایق معمولا از جنس پشم شیشه یا فوم قرار دارد ، میزان جذب آلودگی صوتی در این روش 36 درصد است که درصد قابل توجهی از آلودگی های هوابرد را کاهش میدهد.

سقف کاذب دولایه:

همانند روش تک لایه(سقف کاذب) صورت میگیرد با این تفاوت که از دولایه روکش گچی همراه با مواد پر کننده در تمامی درزها استفاده می شود ومیتواند علاوه بر کاهش صداهای هوابرد مانع ورود صداهای کوبشی شود ضریب انتقال صوت در این روش تا 38 درصد افزایش میابد.

سقف کاذب دولایه همراه با میراگر:

دراین روش از دولایه روکش گچی و یک لایه میراگر(چسب های مخصوص،لاستیک های آکوستیک) استفاده می شود که 49 درصد از آلودگی های صوتی را جذب می کند.

سقف کاذب دوجداره:

سقف کاذب دوجداره از دولایه سقف کاذب،یک لایه عایق در بین و لایه ی اصلی ساخته می شود که برای بالا بردن مقاومت آن میتوان از یک لایه گچ همراه با میراگر استفاده کردکه ضریب انتقال صوت را تا72درصد افزایش میدهد..دراین روش سقف کاذب کاملا مجزا از سقف اصلی ساخته میشود اما در نظر داشته باشید که درمساحت زیاد باید برای نگه داشتن سقف کاذب از آویزهای فنری استفاده شود.

ورق های آکوستیک:

در این روش از عایق کاری علاوه بر عایق کردن سقف خود از ورق های آکوستیک در طبقه ی بالا باید استفاده شود که آلودگی های صوتی اعم ازکوبشی و هوابرد را به حداقل می رساند.

کف شناور:

کف شناور شامل روشی از نصب عنصرهای مختلف شامل میراگرها،عایق های صوتی و پوشش نهایی میباشد که باید در طبقات فوقانی نصب شوند برای بالا بردن ضریب انتقال صوت در این روش می توان از الیاف معدنی،سلولز سلول باز،فایبرگلاس و... استفاده کرد که 40 الی 45 درصد از صداهای هوابرد و 60 الی65 درصد از صداهای کوبشی را کاهش میدهد.

کلام آخر

دراین مقاله با ارائه ی نکاتی درباره ی عایق صوت و نحوه ی انتخاب آن دریافتید که ازین عایق برای جلوگیری از ورود و خروج صدا استفاده می شود که بنا به محل مورد استفاده و نوع صدا باید از عایق مناسبی استفاده  کرد تا نتیجه ی مطلوب تری به دست بیاید.

شرکت عایق آنلاین با داشتن تمامی عایق های صوت باکیفیت همچنین محصولات دیگری اعم از انواع توری های مرغی،کارتن پلاست،پشم شیشه،پشم سنگ و... این امکان را به شما میدهد که بدون هیچ نگرانی عایق مناسب خودرا دریافت کنید و از خدمات و مشاوره های رایگان این مجموعه بهره مند شوید.