۱۴۰۲/۱۰/۲۰

پشم سنگ چگونه می‌تواند صدا را کنترل کند؟

سر‌و‌صداهایی که از آپارتمان همسایه می‌آید، شلوغی خیابان و ترافیک و رفت‌و‌آمد آدم‌ها و خودروها، صداهای گوش‌خراش تجهیزات فنی ساختمان‌سازی، یا حتی جیغ و داد بچه‌های خودمان و تمایلشان به صدای زیاد موسیقی، از جمله اصواتی هستند که به گوشمان آشنا است. اما تمام ماجرا به همهمه خانه، ساختمان یا خیابان ختم نمی‌شود. از سوی دیگر، سر‌و‌صداهای آزاردهنده در محیط کار، حتی اگر کم باشد، می‌تواند باعث احساس خستگی دائمی، مشکلات تمرکز یا اختلال در خواب شود. میزان تأثیر عایق صوتی مناسب بر کارایی و احساس شادی ما ممکن است تعجب‌آور باشد. با این حال، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی استدلال می‌کنند که صدای گوش‌خراش  به‌اندازه‌ مواد شیمیایی سمی به ما آسیب می‌رساند! آیا راهی برای محافظت از خود در برابر سر‌و‌صدا وجود دارد؟ البته!عایق صوتی ساخته‌شده از پشم سنگ یک راه‌حل عالی است که آرامش را برای منزل و محل کار شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با تاثیرات پشم سنگ در عایق‌سازی و کنترل صدا آشنا کنیم، با عایق آنلاین همراه باشید.

عایق‌های صوتی و جذب صدا

اگر به پشم سنگ نیاز داشته باشید، ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا پشم سنگ عایق صوتی است؟ یا به عبارت دیگر، احتمالا برایتان جالب یا مفید است که بدانید پشم سنگ چگونه می‌تواند صدا را کنترل کند؟ در پاسخ می‌توان گفت که پشم سنگ هم عایق صوت و ضد صدا است و هم می‌تواند جاذب صدا باشد. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مواد جاذب صوتی الزاما عایق صدا نیستند و در این صورت برای ایجاد محیط آکوستیک مناسب نخواهند بود.

ماهیت عایق پشم سنگ

با توجه به آنچه تا اینجا گفتیم، شناخت بیشتر ساختار پشم سنگ به شما کمک می‌کند تا بدانید که پشم سنگ چگونه می‌تواند صدا را کنترل کند. این عایق، یکی از انواع پشم‌های معدنی است که از سنگ‌های طبیعی مانند بازالت ساخته‌می شود. سنگ بازلت یکی از انواع بسیار متداول سنگ آتشفشانی است. زیرا در پوسته‌ی زمین به‌وفور یافت می‌شود و از نظر محیط‌زیستی هم قابل بازیافت است. پشم سنگ ماده‌ای است که از آن، به عنوان عایق حرارتی در ساختمان و صنعت استفاده می‌شود. بیایید با هم ببینیم که پشم سنگ چگونه ساخته شده و چرا برای اتاق‌های عایق صدا بسیار محبوب است؟ ساختار عایق پشم سنگ از لایه‌هایی تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته‌اند و هر لایه صدا را به میزان فزاینده‌ای جذب می‌کند. این ساختار، تا حد زیادی شبیه به ساختن اتاق‌های تودرتو است که هر اتاق هم مانند مانعی برای صدا عمل می‌کند. با پیکربندی مناسب، صدا ضعیف‌تر می‌شود و هر چه بیشتر پیش برویم، میزان صدایی که می‌شنویم، به‌سمت سکوت کشیده می‌شود. الیاف شیشه پشم سنگ به صورت لایه‌ای چیده شده‌اند و هرچه فشرده‌تر باشند، متراکم‌تر می‌شوند. متراکم‌تر بودن به عبارت ساده‌تر یعنی اینکه ساختارهای بیشتری به‌ازای ضخامت یک‌سانتی‌متری مواد خواهد داشت.

تاثیر ساختار پشم سنگ در انتقال صدا

به‌طور کلی، صدا یک احساس شنیداری است و با لرزش پرده‌ گوش و در هنگامی که موج صوتی از آن عبور کند، به‌وجود می‌آید. اگر برای منزل یا محل کار خود به دنبال عایق صوتی مناسب می‌گردید، معمولاً پشم سنگ یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های پیش روی شما است. ساختار پشم سنگ، اصطلاحا چندجهته است و به دلیل ساختار باز و متخلخل خود صدا را کاملاً جذب می‌کند. علاوه بر این، نویز را جدا می‌کند و پژواک و ارتعاشات را سرکوب می کند. به همین دلیل مانع از انتقال صداهای موجود در هوا یا فضا می‌شود و همچنین از صدای ضربه هم جلوگیری می‌کند. همین ساختار خاص پشم سنگ باعث می‌شود که در برابر سر‌و‌صدای طوفان و حتی دمای محیط نیز عایق مناسبی باشد. اگر بخواهیم این موضوع را با مثال عینی و ملموس توضیح بدهیم، می‌توان به این نمونه اشاره کرد که هنگامی که از پشم سنگ به عنوان عایق سقف استفاده شود، شنیدن صدای قطرات باران که بر بام خانه می‌خورد، تا پنجاه درصد کاهش می‌یابد و باران‌های سیل‌آسا یا طوفان‌های سهمگین اهالی خانه را نمی‌ترساند.

سخن پایانی

استفاده از عایق پشم سنگ مناسب برای عایق صوتی یکی از مهمترین عایق‌های کاربردی و رایج است .علاوه بر این، برای ساخت مواد ضد آتش‌سوزی نیز از عایق پشم سنگ استفاده می‌شود. چنان‌چه قصد خرید پشم سنگ را دارید یا می‌خواهید اقدام به خرید محصولاتی همچون کارتن پلاست، انواع مختلف پشم شیشه و... نمائید به وب‌سایت عایق آنلاین مراجعه کرده یا با شماره 02157429 تماس بگیرید. کارشناسان ما پاسخگوی شما خواهند بود.